Prema
računici Zajednice auto-škola Srbije, nova i realna cena treba da bude
najmanje 1.200 dinara po času za obuku vozača B kategorije.
Cena obuke za vozača B kategorije u jednoj
od 800
auto-škola u Srbiji prosečno iznosi između 12 i 36 hiljada dinara. Iako
za neke građane čak i najniža cena predstavlja luksuz, iz Zajednice
auto-škola Srbije smatraju da su ove cene niže nego što bi trebalo
da budu i nadaju se da će novi zakon uticati na njihovo povećanje, piše
"Blic".
"Podizanje cena je trebalo da se obavi ranije, jer iznos koji se sada
plaća nije realan, naročito u Beogradu. Cene obuke, od kojih je
najjeftinija 300 dinara po času, izuzetno su niske", kaže za "Blic"
Petar Rašeta, diplomirani inženjer saobraćaja i sekretar Zajednice
auto-škola Srbije.
Kako Rašeta smatra, država je napravila veliku grešku što je ovu
značajnu oblast na ovaj način prepustila tržištu, jer je ona od posebnog
značaja za svaku zemlju.
"Kada stavite ovakvu delatnost na tržište, u svakoj sredini će postojati
razlike u ceni. Pošto nelojalna konkurencija obara cene snižavanjem
kvaliteta, u našim gradovima možete da za ovu uslugu platite od 300
dinara po času do 900. Ako negde ima više instruktora nego što je
potrebno, razlike će biti veće", objašnjava Rašeta.
Iako ima ljudi koji pri izboru škole vode računa o kvalitetu, u Srbiji
je situacija takva da uglavnom mnogi ljudi biraju nižu cenu. Građanima
je to na prvu loptu isplativije, ali državu to mnogo košta.
"Niža cena je pogrešna varijanta, jer bezbednost saobraćaja najviše
opterećuje budžet jedne države. Svaka saobraćajna nesreća mnogo košta, a
posebno ako se zna da u našoj zemlji godišnje u saobraćajkama pogine
9.000 ljudi", tvrdi Petar Rašeta, dodajući da će Vlada Srbije prema
novom zakonu preuzeti na sebe obavezu da propisuje minimalne cene obuke.
"Prema računici Zajednice auto-škola, koju smo predložili Ministarstvu
unutrašnjih poslova, nova i realna cena treba da bude najmanje 1.200
dinara po času za obuku vozača B kategorije. U Srbiji je takva situacija
da nema realnih cena. Sve su niže nego što bi trebalo da budu i ne
znamo na koji način škole preživljavaju. Pretpostavljam da to čine
korišćenjem starih vozila, skraćivanjem časova kandidatima i
uskraćivanjem drugih uslova koje bi morali da im pruže", smatra Rašeta.
U savremenom društvu umeće korišćenja motornog vozila više se ne smatra
privilegijom kao što je možda bilo pre 100 godina, pa se tako u mnogim
konkursima za zaposlenje navodi obavezno posedovanje vozačke dozvole.
Ukoliko za obuku budu morali da daju najmanje 48.000 dinara, mnogi naši
sugrađani će u budućnosti ostati bez čuvenog roze kartona.
"Država treba da uradi kalkulativnu cenu koja će biti stručna
kategorija, a ne socijalna. Vožnja nije obaveza niti potreba, pa ako
ljudi žele i imaju mogućnosti, onda neka voze. Ali ne smemo da dozvolimo
se igramo socijale", dodaje sekretar Zajednice auto-škola Srbije.
Rašeta veruje da će podizanje cene ovih usluga dovesti do kvalitetnije
obuke, a time i do bezbednijih puteva.
"Kada se budu podigle cene, tada će doći do izražaja kvalitet. Na
tržištu onda neće moći da opstanu škole koje idu sa niskom cenom, jer
nemaju ni stručne, ni vozne, ni materijalne mogućnosti. Ne možete mi
reći da istu cenu i kvalitet može imati moja škola, koja ima vozni park
star tri godine, sa nekom školom kojoj su vozila stara 15 godina", tvrdi
Petar Rašeta.
On dodaje da se kvalitet škole ne vidi samo u ceni, već da polaznici
treba da provere kakve su učionice, način obuke, da li su uračunate i
konsultacije, kao i kakva su vozila.
"Treba se raspitati i o rezultatima škole. Sada je situacija da, kada
kandidat uđe u jednu školu, onda teško izađe iz nje. Protiv toga
pokušavamo da se izborimo predlogom da u nov zakon uđe mogućnost da,
ukoliko kandidat nije zadovoljan školom, može da je promeni i ode u
drugu. Po sadašnjem zakonu to nije moguće, pa se dešava da loše škole
ponude nisku cenu, čime zarobe kandidata, pa on više ne može da izađe iz
nje", kaže Rašeta.
Trenutno podizanje cena u nekim auto-školama još nema veze s novim
zakonom, smatra sagovornik "Blica", i dodaje da je to verovatno jer su
vlasnici škola videli da postoji veća potražnja. Takođe, Rašeta tvrdi da
se novi zakon uopšte ne primenjuje kada je reč o auto-školama i da se
neće primenjivati dokle god ne budu doneti odgovarajući podzakonski
akti.
"Jedva čekamo da se usvoji novi zakon i nerazumno je da za godinu dana
nije usvojen nijedan podzakonski akt, kojih je predloženo više od 70",
zaključuje Petar Rašeta.