Home » 2013»Mart»15 » Kinezi drugačije računaju - razlika u mozgu...
1:00 PM
Kinezi drugačije računaju - razlika u mozgu...
Ranije je snimanje potvrdilo da se izgovaranje kineskog i izgovaranje engleskog jezika različito obrađuje u mozgu. Da li ovo saznanje važi i za računske radnje?
Čak i kad koriste iste arapske brojeve, pomenuti govornici ne čine to na istovetan način. Naučnici veruju da uzrok tome ne leži u različitostima dva jezika. Skloniji su da ovo nepodudaranje pripišu načinu učenja reči.
Kad čitaju, kod Kineza se, uglavnom, uključuje prostorno-vizuelno područje mozga. Da bi odgonetnuli da li se to događa i kad računaju, istraživači su uporedili 12 stanovnika koji govore engleski i 12 studenata iz istog kineskog grada – Dalijana.
Svi su imali dvadesetak godina, a razvrstani su prema polu. Potom su im skenirali glavu dok su radili jednostavne zadatke. Uočeno je da su u izvršenju učestvovale i putanje za vid i putanje za govor. Na videlo su izišle nepodudarnosti između dve jezičke grupe.
Veće razlike ispoljene su kada su ispitanici baratali brojevima, a ne slovnim znacima. Kod govornika engleskog više je bila uključena oblast za jezik, a kod govornika kineskog vizuelno-prostorna. Uočeni jaz se produbio u sledeće dve provere: izvođenju aritmetičkih radnji i upoređivanju brojčanih vrednosti.
Kinesko-američki naučnici, koje je predvodio Jijuan Tang sa Univerziteta za tehnologiju u Dalijanu, pretpostavljaju da na drukčiji pristup brojevima ne utiče samo jezik. U tome udela ima i način kako se on uči. Poznato je da se deca pretežno oslanjaju na sliku učeći kineski, a na zvuk učeći engleski.
Povrh svega, izvodeći obične računske radnje na prastaroj računaljki – abakusu, Kinezi se pouzdaju većinom u gledanje.
Istraživanje predstavlja potporu iznenađujućem zaključku da kultura upliviše na oblikovanje moždanog ponašanja, izjavio je Čarls Perfeti sa Univerziteta u Pitsburgu. On je svojevremeno otkrio da američki visokoškolci u većem obimu koriste takozvana kineska područja mozga dok uče kineski.
Majkl Posner, koji na Univerzitetu Oregon proučava ljudsko saznanje, smatra da najnovija studija ima važnu poruku za učenje matematike. Može li drukčija obrada brojeva objasniti zašto su kineski studenti bolji matematičari od vršnjaka iz engleskog govornog područja?