Automobili koju mogu i da lete odavno su
predmet naučne fantastike i uobičajeni dekor SF filmova, ali pomaci u
tehnologiji uskoro bi mogli da omoguće da leteći automobili, odnosno
hibridi automobila i aviona postanu stvarnost.
"Maverik" ne izgleda impresivno, ali leti
Neki od prvih prototipova mogli bi čak da se pojave na tržištu početkom sledeće godine, preneo je "Glas Amerike".
Avijatičar Stiv Seint potiče iz porodice pilota. Njegov otac se
bavio pilotiranjem u južnoj Americi gde je Seint proveo
detinjstvo. "Odrastao sam u džunglama Amazonije, u Ekvadoru, gde ne
postoje putevi. Prema tome, ako želite da putujete - morate da letite",
priča Stiv Seint.
Seint je osnovao "Aj-tek" (I-Tec) kompaniju,"Obrazovni i
tehnološki centar za urođeničke narode" i kaže da mu je osnovni motiv
pri koncipiranju prototipa letećeg automobila koji je nazvao "Maverik"
bio - funkcionalnost.
"Naš glavni fokus su ljudi u udaljenim područjima, humanitarni
radnici i drugi aktivisti. Potrebno je da pronađemo i komercijalno
tržište ovde u Americi", objašnjava Seint.
"Maverik" može da se kreće brzinom od 150 kilometara na sat na
autoputu. Kada izbaci krila izgleda kao neka vrsta padobrana i može da
preleti do 100 metara brzinom od 65 kilometara na sat.
Operativni menadžer vazduhoplovne kompanije "Terafjudža" Ana Ditrik, veruje da u Americi postoji i tržište za eksperimentalni model i njene kompanije, koji su nazvali "tranzicija".
"Želelii smo da pokažemo da isto vozilo može da leti, da se kreće
drumom, savije krila u razumnom vremenu do jednog minuta, i da zatim
može da se parkira u vašoj garaži", kaže Ana Ditrik.
Mada se čini da ova dva modela predstavljaju značajne prodore, neki
piloti i entuzijaste nisu toliko oduševljeni. Džon Monet, osnivač
"Soneks erkrafta", kompanije koja razvija sportske avione na električni
pogon kaže da je ovo zanimljiva ideja, ali da se traži suviše.
Prototipovi letećih automobila se i dalje suočavaju sa važnim
tehnološkim, kao i estetskim problemima.
"Avioni moraju da se proizvode po drugačijim standardima u odnosu
na automobile, a kada ih kombinujete dobijate nešto što je vrlo
osrednje", kaže Monet.
Međutim, Ditrik se ne slaže i kaže da se njena firma ide ka sledećoj fazi u proizvodnji svog modela "tranzicija".
Predviđeno je da prvi model bude isporučen za 18 meseci, a cena tog
prvog letećeg automobila trebalo bi da iznosi oko 200.000 dolara.
|